Ik ben een creatieve kleuterjuf! Het liefst raak ik die creativiteit kwijt in de kleuterklas. Ik doe het door te knutselen, te haken, te tekenen, te naaien, te werken met photoshop,... Ik probeer dan ook zoveel mogelijk zelf te maken! Deze website is ontstaan omdat ik mijn ideeën met (toekomstige) kleuterjuffen - en meesters wil delen!

Zoeken in deze blog

Laatste nieuws in uw mailbox? Klik hier!

THEMA KIP EN EI/PASEN (3KK)

Eerst werkte ik één week rond het thema 'kip en 'ei'. In dit thema gingen we op bezoek naar een winkel waar heel wat dieren te bezichtigen waren! Enkele sfeerfoto's:








De klas werd ingekleed in het thema: de eerste week werd de poppenhoek een echt kippenhok. Er waren nestjes van stro, een bak om maïs in te doen, een stok om op te zitten, eieren, verkleedkledij kippen, verkleedkledij boer/boerin,.. De tweede week werd de poppenhoek opnieuw een huis: er werd een paastak aangebracht. de kleuters konden deze zelf versieren gedurende de week. Om de boom te versieren, konden ze naar de winkel gaan om er versiering te kopen. Verder lag er verkleedkledij om de paashaas te zijn. Er werden narcissen, mandjes, eitjes,... aangebracht. Het thema kwam tot leven!






De bouwhoek werd verrijkt met eierdozen; de kleuters gingen aan de slag om zelf hun kippenhok of andere leuke creaties te bouwen!

Ik gebruikte ook mijn matrixborden. De kleuters vonden dit een leuke activiteit. Vooral de matrix met de kippetjes en de eitjes had veel succes!



Deze zelfstandige activiteit had ook heel wat succes. Ik had gezorgd voor een opbouw in moeilijkheidsgraad. Zo bleven de kleuters geboeid bezig.




De groeipuzzel: van ei tot kip was ook een succes. Alle kleuters hebben deze puzzel gemaakt! verder had ik ook andere puzzels in het thema voorzien.



Zo zag ons themabord eruit. Hier nog met het schildersbord van de vorige week! Een klein foutje dus :)



De ontdekdoos had tijdens het vrije spel elke dag enorm veel succes! Ik had 5 proefjes rond eieren. Elk proefje konden de kleuters per twee zelfstandig uitvoeren.

We leerden een lied rond het kippenhok. Ik varieerde telkens door een ander getalbeeld te tonen. 

Elke dag werd de gekke kip met de gekleurde eieren bovengehaald. Iedere dag mocht een kleuter een eitje uit de buik halen. In het ei zaten telkens twee opdrachten: een voor de kleuter zelf en een voor de volledige klasgroep. Deze opdrachten varieerden van: een vertelplaat, het themalied zingen, tot zelfs een spelletje of woorden klappen,...
De kleuters wisten heel goed wie wanneer een ei mochten uithalen. Het was voor de kleuters een hoogtepunt van de dag. 

Wat voor de kleuters een enorm leuk tussendoortje was, was dit ei: 





Ik maakte in dit thema ook heel wat spelletjes:

Het spel: vos versus de kippen. Dit is een samenwerkingsspel. De kleuters waren de kipjes en ze moesten samenwerken tegen de  vos. Mijn kleuters vonden dit een leuk spel!

Eierdans nagemaakt van het originele spel.

Twee zelfgemaakte tangrams in de vorm van een ei. Gemaakt uit hout!


Memorie gemaakt uit vilt: de kleuters konden kiezen hoe ze dit gebruikten: zo ofwel in een ei stoppen en zo het spel spelen. 




De maïsbak was ook erg leuk voor de kleuters. Ze hadden kuikens, kippetjes, boerderij, tractor,...


Mijn memoriebord werd deze keer veranderd in een memorie in het thema Pasen. De kleuters konden elk om beurt een paar opendoen. Erg grote betrokkenheid tijdens deze klassikale activiteit! De afbeeldingen die ik gebruikte kun je hier gratis downloaden. Ze zijn reeds op CD-formaat. Enkel 2 keer afdrukken en lamineren én ze zijn gebruiksklaar!

Op vlak van levensbeschouwelijke activiteit werkte ik rond 2 thema's. De week van 'kip en ei' werkte ik rond het verhaal 'kom uit je ei kleintje', om zo verder te gaan naar het zorgen voor, de levensbehoeftes.
De tweede week 'Pasen' werkte ik rond het paasverhaal. Ik vertelde het verhaal in verschillende stukjes, deed de intocht van Jezus in Jeruzalem na, waste de voeten, at samen met de kleuters brood.






De kleuters mochten alles zelf doen aan hun paasmandje. Ze kozen zelf wat ze wilden maken: een ei, een kuiken of een kip.

Wie wou kon om in het mandje te stoppen ook uitgeblazen eieren schilderen. Dit deden ze met hele mooie patronen. 

Het maken van een kiekeboe ei en pompondieren  was ook een groot succes. Daarvan heb ik jammer genoeg geen foto's, maar de resultaten waren mooi!



Hier was er een kleuter bezig op mijn Ipad. Dit in functie van mijn onderzoeksopdracht. 

In deze twee thema's had ik enkele waarnemingen voorzien:
 - een waarneming van verschillende eieren: wie komt er allemaal uit een ei, welke eieren bestaan er, de verschillen,...
- een waarneming van de kip
- een waarneming rond chocolade

Natuurlijk mocht ook het versieren van de paasboom niet ontbreken. Dit deed ik klassikaal met behulp van mijn draairad. 
Op donderdag werkte ik rond chocolade. We maakten fruitfondue klaar. Mmmmmm....!!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen