Ik ben een creatieve kleuterjuf! Het liefst raak ik die creativiteit kwijt in de kleuterklas. Ik doe het door te knutselen, te haken, te tekenen, te naaien, te werken met photoshop,... Ik probeer dan ook zoveel mogelijk zelf te maken! Deze website is ontstaan omdat ik mijn ideeën met (toekomstige) kleuterjuffen - en meesters wil delen!

Zoeken in deze blog

GATEN EN GAATJES (2KK)

'Thema gaten en gaatjes!' Toen ik dit te horen kreeg dacht ik: "Hoe werk ik dat in godsnaam uit?" Maar wanneer ik begon te brainstormen werd het alvast veel duidelijker. Ik zag het echt wel zitten de komende duostage!
 
 
Wij werkten vooral rond het prentenboek: 'Een gat in mijn emmer.'
In het boek zijn de bloemen van beer aan het verwelken. Hij moet ze dus dringend water geven. Hij zoekt een voorwerp waarmee hij water kan halen. Uiteindelijk vindt hij een emmer, maar er zit een gat in. Hij gaat op zoek naar een oplossing. Tijdens zijn zoektocht helpt egel hem om zijn probleem op te lossen.
Uiteindelijk begint het te regenen, waardoor de bloemen van beer weer mooi worden. Beer bedankt egel met een bos bloemen.
 
We leerden een lied aan rond dit boekje. De kleuters vonden het een super lied. Je kon er ook heel wat activiteiten rond doen. Zo gebruikte ik ook bijvoorbeeld een draairad met daarop enkele prenten in verband met het lied.
 
 
 
 
 
Om het lied aan te leren gebruikte ik volgende prenten:
 
We maakten met de kleuters een klankdoos en een berenmasker.
De klankdoos maakten we met een schoendoos. De kleuters tekenden een gat op het deksel. Ik sneed het gat eruit met mijn breekmes. Daarna mochten de kleuters het deksel op een gekleurd papier leggen en de omtrek tekenen, ook het gat werd getekend. Het gat mochten de kleuters eruit prikken en de omtrek knipten ze uit.
De doos mochten de kleuters zelf schilderen: één kleur of meedere kleuren: alles kon! Daarna kleefde ik het papier op het deksel en konden de kleuters met behulp van ponsjes het deksel versieren.
Ikzelf deed er nog stokjes en elastieken rond! Klaar was de klankdoos!
We stempelden samen met de kleuters een heus gatengordijn! Dit deden we met allerlei voorwerpen die een gat hadden.
 

In de klas maakten we ook een gatenparadijs! In die hoek stonden er heel wat spelletjes met gaten in. Er stond een knikkerbaan, het spel wie is het, een sjoelbak, een puzzeltapijt, een zelfgemaakt spel waarbij de kleuters patronen konden leggen met behulp van opdrachtkaarten, voelkokers, luisterkokers,...
 
Zelfgemaakt knikkerspel
 
 

 
Zelfgeschilderde schijven met opdrachtkaarten
 

De zandtafel werd verrijkt, of eigenlijk verarmd. Alles wat erin zat, moest eruit! Daarna stopten we er een vergiet, een zeef, trechters, emmers met gaten, verschillende kokers in.

Ik deed ook tik tak met mijn zelfgemaakt huisje. Het was de eerste keer dat ik dit probeerde in de klas! Het verliep goed. Hieronder zie je mijn fiche:
Deze kleurplaat maakte ik op A3, zodat hij onder mijn puzzeldeurtjes kon tijdens tik tak:
 
Een gatenplank, door de gaten kwam de muis piepen doorheen de gaten.
De voorkant schilderde ik geel (kaas met gaten), de achterkant is wit.
 
 
 Ik gebruikte een blokje kaas om te verstoppen onder de beker. Dit maakte ik uit een houten kubus.
 
 
 

Verder maakte ik een lotto over dieren en hun holletje:

 
 
Ook puzzels werden in het thema gemaakt. Ik maakte er ook een puzzelkastje bij, zodat ik de puzzels gemakkelijk kon aanbieden in de klas.




 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten