Ik ben een creatieve kleuterjuf! Het liefst raak ik die creativiteit kwijt in de kleuterklas. Ik doe het door te knutselen, te haken, te tekenen, te naaien, te werken met photoshop,... Ik probeer dan ook zoveel mogelijk zelf te maken! Deze website is ontstaan omdat ik mijn ideeën met (toekomstige) kleuterjuffen - en meesters wil delen!

Zoeken in deze blog

Laatste nieuws in uw mailbox? Klik hier!

INDIANEN (3KK)

Voor de laatste stageperiode van mijn tweede academiejaar  mocht ik zelf een thema kiezen. Ik koos ervoor om het thema 'indianen' uit te werken tijdens deze stage.
Het was een enorm geslaagde stage! Het thema leefde echt onder de kleuters.
Elke dag vertelde ik een stukje van het rodedraadverhaal. De kleuters leefden volledig mee met de belevenissen van Mika in het verhaal!
 
Als klasverrijking bracht ik een grote tipi aan. Daar konden de kleuters zich verkleden in indianen. Ze hadden heel wat indianenspullen waarmee ze ook konden spelen. De kleuters die in deze hoek speelden, kregen ook strepen op hun wangen. Daardoor waren ze échte indianen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De kleuters mochten zelf een totempaal maken om in de klas te zetten. Hier zie je nog de kleine versie. Een echte totempaal is even groot als de tipi. De kleuters konden zelf aan de slag met kartonnen dozen: hoeveel moeten we er  nog schilderen zodat de totempaal even groot wordt?
 
 
 
 
In de onthaalhoek maakte ik een thematafel. Hiervoor had ik zelf kleine indianenpopjes gemaakt uit vilt en houten parels.
 
 
Dit gebruikten we tijdens het middagonthaal om terug te blikken.
 
Deze kleine tipi stond in de onthaalhoek. het was de tipi van klaspop 'Indiaan Arendsoog'.
 
 
Ook in de lees- en schrijfhoek bracht ik enkele verrijkingen aan:
- letterstempels (gemaakt uit flessendoppen en rubberen letters)
- taalmapjes
- plasticine met A5, gelamineerde letters: de kleuters leggen de letters na
- zelfgemaakte woordkaarten in het thema indianen: in twee versies:
                     1. Woord + tekening samen
                     2. Woord en tekening apart
=> de kleuters kunnen de woordkaarten namaken op het magneetbord, naschrijven, de puzzel maken om het woord en de tekening met elkaar te combineren.
- zelfgemaakte rijmmemorie in het thema indianen: woorden uit het thema + een rijmwoord
- woordspel met draaischijf: zoek de letters voor jouw woorden
 

 
 
Enkele voorbeeldkaarten van de rijmmemorie:
 
 
Voor de cijfer - en weeghoek maakte ik wiskundige spellen.
Ik maakte een variant op het spel 'ringelding', ik noemde het spel: geef mijn tooi weer kleur. De kleuters vonden dit heel leuk om te doen.
 
In de puzzelhoek bracht ik mijn zelfgemaakte houten puzzels aan. Ik zorgde voor een kaart, waarop de kleuters een kruisje konden zetten als ze deze puzzel gemaakt hadden. Als de kleuters 5 puzzels gemaakt hadden, waren ze een puzzelkampioen.
 
 
 
 
Ik maakte nog enkele andere spelletjes binnen het thema:
- een zelfgemaakte sporenmemorie
- kleine vos wordt grote beer
- fiesta
- wie is het met mijn kaarten van mijn logiset
 
Het spel kleine vos wordt grote beer is oorspronkelijk een spel van Haba.
 
 
 
Voorbeeldkaarten sporenmemorie
 
Voor de levensbeschouwelijke acitviteiten werkte ik rond 'moederdag' en heil-onheil-heil.
Moederdag werkte ik uit in 4 momentjes:
   1. Filosoferen over 'houden van..'
   2. Mama kleurt mijn hart: iedere kleuter mag een stukje van het grote hart kleuren
   3. Mijn mama zorgt voor mij: bespreken wat mama's allemaal doen voor ons
   4. Rood of zwart hart van mama + koppelen aan Maria
 
Heil onheil werd uitgewerkt in 5 LBA's. Ik starte de reeks met het vertellen van het verhaal 'Dansend blad'. Daarna koppelden we de gebeurtenissen in het verhaal aan de termen heil en onheil.
De volgende stap was een paneel met daarop de structuur heil - onheil - heil. We herhaalden kort wat het betekende. de kleuters mochten 3 prenten uit het boek op de juiste plaats kleven.
Daarna had ik samen met de kleuters een toneeltje voorbereid in een begeleide groep. Tijdens de LBA bespraken we het toneeltje. De kleuters mochten  de verschillende toneeltjes op de juiste plaats kleven.
In de allerlaatse LBA bespraken we  de heil/onheil situaties in het leven van de kleuters.
 
 
De moederdagcadeautjes: zelfbeschilderd bloempotje met een bloemetje of een dromenvanger.
 
 
 
 
Tijdens de bewegingsles gebruikte ik voor het eerst mijn zelfgemaakte blotevoetenparcours. Ik maakte ook themaprenten van indianen op A3. Ook de kegels in indianen, kwamen goed van pas!
 
 
 
De ontdekdoos die we moesten maken voor het vak Natuur en Techniek, was een waar succes! De kleuters deden het supergraag. In de doos zitten er 5 verschillende proefjes in het thema.
 


De stage sloten we af met een groot indianenfeest. Ik had een doorschuifsysteem ontworpen.
We kregen hoog bezoek! Opperhoofd Uch kwam in onze klas. Hij zat verstopt in de tipi, toen de kleuters 's middags binnenkwamen. We zongen eerst ons themalied voor hem. Daarna mochten de kleuters elk om beurt bij hem komen om hun indianennaam te ontvangen. Deze had ik op hun zelfgemaakte hoofdtooi geschreven. De kleuters hadden tijdens de week zelf een indianent-shirt gemaakt. De kleuters kregen 7 verschillende strepen op hun wangen. Dit waren dan de groepjes voor het hoekenwerk in de namiddag.
Met het hoekenwerk konden de kleuters hun indianendiploma verdienen. De 7 opdrachten waren:
1. Speerwerpen
2. Stokpaard rijden
3.Bowlingspel
4. Veertje prik
5. Fiesta
6. ¨Pittenzakken werpen
7. Totempaal bouwen met houten blokken.
Wanneer alle kleuters alle hoeken gedaan hadden, was het tijd voor het overhandigen van de diploma's. Daarna had het opperhoofd nog een verrassing: hij had appelcake mee en hij maakte bananenmilkshake voor elke kleuter!
Een leuk feest!

Nog enkele sfeerbeelden van de leuke namiddag:






7 opmerkingen:

  1. Hallo, ik had een vraagje heb jij soms die bewegingsprenten van speelkriebel in thema indianen nog op je pc staan of heb je die van ergens gekopieerd? alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, ik heb gewoon de originele tekeningen erbij gehaald en er zo indiaantjes van gemaakt. Ik deed niets met de pc. Groetjes

      Verwijderen
  2. Dag Annelies,
    Binnenkort werk ik ook het thema indianen uit. Ik vind de indianen 'wie is het?' super! Heb je deze toevallig nog op je PC staan? Of waar kan ik deze prenten ergens vinden? Ik wil je zeker iets in de plaats geven!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo

      Ik heb de prenten zelf gemaakt. Ik heb ze normaal nog op de pc staan ergens. Stuur gerust een e-mail.
      Mvg

      Verwijderen
  3. Hallo Annelies,

    jij levert prachtig werk ! Mag ik vragen hoe je ontdekdoos van indianen er uit ziet of wat voor proefjes het zijn. Ik zou ook graag zoiets uitwerken om meer rond techniek te doen. Hoe werkt jou logispel van indianen?

    groetjes

    Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De proefjes: marshmallows oplossen in verschillende vloeistoffen: wat gebeurt er?; veren sorteren per kleurschakering; raamfiguren namaken op het spijkerplankje; stappenplan om een tipi te bouwen, de vijfde ontsnapt mij nu even..
      Het logispel gebruikte ik om wie is het te spelen. ik werkte met verschillende kenmerken: kleur, vorm in hoofdtooi, aantal veren.

      mvg

      Verwijderen
  4. Dag Annelies,

    Superleuke blog!! Wij werken na de vakantie ook thema indianen uit. Kun je wat uitleg geven op jou variant van het spel 'ringelding'?

    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen