Ik ben een creatieve kleuterjuf! Het liefst raak ik die creativiteit kwijt in de kleuterklas. Ik doe het door te knutselen, te haken, te tekenen, te naaien, te werken met photoshop,... Ik probeer dan ook zoveel mogelijk zelf te maken! Deze website is ontstaan omdat ik mijn ideeën met (toekomstige) kleuterjuffen - en meesters wil delen!

Zoeken in deze blog

maandag 1 augustus 2016

Tussendoortjeskoffer

Iets wat handig is om als invalleerkracht of als klasleerkracht te hebben: de tussendoortjeskoffer!

Ik maakte tijdens mijn opleiding deze koffer. Dit is zeer handig, vooral wanneer je voelt dat de kleuters hun aandacht verliezen. Even een tussendoortje uit de doos halen én de kleuters kunnen zich uitleven. Zo zul je ook niet steeds vervallen in hetzelfde tussendoortje.

Er zitten verschillende soorten tussendoortjes in, net als de materialen die je niet standaard in de klas hebt. De doos waarin alles bewaard wordt, is een doos die ik nog maakte tijdens mijn middelbare schoolcarrière.

De verschillende soorten zijn voorlopig:

  • bewegingsliedjes
  • uitbeeldingsverhalen
  • rustgevende tussendoortjes
  • concentratiespelletjes
  • activerende tussendoortjes
Ik plan om deze tussendoortjesbox tijdens de vakantie nog heel wat uit te breiden. 







Wanneer alles afgewerkt is, zul je alles hier bij kunnen vinden!

6 opmerkingen:

  1. Voor mijn Bachelorproef moet ik een tussendoortjesbox uitwerken voor het derde kleuterklas.
    Heb je enkele tips hoe je het anders zou aanpakken of wat je er nog allemaal in kan steken?
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Astrid

      Stuur me anders een mailtje op m'n mailadres: juf_annelies@hotmail.com

      Mvg

      Verwijderen
  2. Hoi, ik doe nu de opleiding kleuteronderwijs en deze koffer ziet er echt fantastisch uit. Heb je nog enkele tips voor een beginnende leerkracht kleuter?

    alvast bedankt,

    Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt voor het compliment! Waarvoor wil je tips? groetjes

      Verwijderen
  3. Hallo,

    Leuk idee! Wat heb je nog toegevoegd? En waar heb je de inspiratie gevonden voor de spelletjes? Wil je misschien enkele spelletjes delen?

    Groetjes,
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste,
    zoals in een eerder bericht gestuurd ben ik net begonnen met de opleiding.
    Ik vind in de klas het persoonlijk niet altijd gemakkelijk de lege momenten op te vullen.
    Maar dit lijkt me hiervoor ideaal. Heb je een paar dingen die je kan delen? ideeen of plaatsen waar je ideeën sprokkelde?

    BeantwoordenVerwijderen